lördag 28 september 2013

Stellaluna bilder!

Vi satte ihop alla arbetblad de gjort till en bok. Där de även fick fylla i en matris - start, på väg eller i mål. Vi pratade också om skillnaden mellan en narrativ ( berättelse) och faktatexter. Barnen fick också göra en näringsmedels med en fladdermus i. Vem äter fladdermus och vad äter fladdermusen? Eftersom de redan kunde näringskedjor sen tvåan så samtalade vi om vad som händer om det finns gifter i naturen. Vi gjorde näringskedjan genom att göra som en "ryska gummor" som kan sättas i varandra. Fladdermus äter bl.a nattfjärilar. Därför pratade vi om fjärilens livscykel. De fick klistra upp bilder och sätta en cirkel som går att snurra över. Fladdermusen livscykel skrev vi tillsammans på clevetboarden som jag sen skrev ut. Avslutningen på temat är att sortera djur i grupper. ( att klassificera). Barnen fick lappar med djurnamn på. De skulle hitta sina klasskompisar som just de tyckte hörde samman. De var jätteduktiga! På måndag ska de få göra ett arbetsblad där de ska få dra streck till rätt djurgrupp. De ska få göra en dokumentation också. Bild  kommer!  På bilden provade barnen tre tekniker. Först blanda två vattenförorening för att få en tredje. ( gul-röd eller blå-röd). Därefter fick de blåsa svart siluett med hjälp av sugrör. ( svart färg med mycket vatten) Sist ritade de en svart fladdermus siluett med svart färg och mycket lite vatten. De blev väldigt fina och barnen var väldigt duktiga på ta muntliga instruktioner i flera led. Jag gör alltid en modell först och visar upp och sedan visar jag tekniken praktiskt också. 























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar