måndag 16 september 2013

Nytt jobb!

Nu är det äntligen dags att uppdatera bloggen. Den har haft sommarlov kan man säga :). Men nu ser jag framemot att dela allt roligt vi ska göra i skolan. Jag har bytt skola och arbetsplats. Det känns väldigt roligt och intressant. Från en mindre skola till en betydligt större skola. I år ska jag precis som förra året ha en trea. Väldigt skoj att få ha en år tre igen. De första veckorna har tagit mycket tid att lära känna eleverna samt komma in i skolans rutiner, som är nya för mig. En del saker kanske jag kör i repris men känner jag mig själv rätt, så blir det nog inte så många saker, som blir precis lika. Jag har redan bytt mattebok mot förra året. I år blir det PRIMA. Gillar den redan mycket bättre än Safari. Men det visar sig på nationella provet i vår. Jag tycker verkligen det är väldigt roligt att utveckla nya saker och förbättra och prova nya saker. Nu när "vindarna" kanske håller på att vända i skolutvecklings, så ÄNTLIGEN finns det kanske tid att utveckla skolundervisning. Vi håller redan på att avsluta två helt nya temaområden som jag inte gjort förr, men tänkt att jag velat genomföra. Hittade "gamla" papper som handlade om vad eleverna skulle lära sig på högstadiet i So, då jag arbetade där. Redan då använde jag matriser i cirkel samt gjorde en helt egen matris med förmågorna såsom motivation, argumentera, dra egna slutsatser m.m. Har sett att en liknade matris finns som någon gjort på THE BIG 5. 2004 jobbade jag med denna matris och förmågorna och den är väldigt lik alla de förmågorna som det pratas om nu 2013. Lite ute i god tid kanske.... Men då var det inte många som höll med om formativ bedömning samt skillnaden mot summativ bedömning och för att inte tala om förmågorna. Det ska bli väldigt roligt att visa er vad vi gör i klassrummet. Bilderna tar jag dock med min mobil eftersom skolan inte har tillgång till IPAD och texten till bilderna skriver jag också från telefonen. Därför får ni ibland bortse från vissa skrivfel. Jag brukar "rätta" till dem när jag kommer hem och startar datorn. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar