lördag 28 september 2013

Stellaluna arbete fortsättning!

Gången efter så fick barnen sönderklippta meningar på innehållet. De skulle två och två lägga dem i ordning. Vi tittade också på bilderna genom en "ladybug". (Tror det heter dokumentkamera?!). Så glad att min skola har en sån. Vi samtalade om hur Stellaluna kände sig i inledningen, i mitten och i slutet. Barnen fick en sekvenspapper med rutor på. I varje ruta skulle de skriva med stödord handlingen. På nästa arbetsblad skulle de skriva hur Stellaluna kände sig i historien. På no:n pratade vi om vad de kunde om fladdermöss samt de fick skriva egna frågor. Vi såg film om fladdermöss och fåglar. Vad är skillnaden och likheten? Även här fick de postitlappar. Vi gjorde ett stort jämförelsediagram. ( venndiagram). De fick gå fram till tavlan och sätta fast lapparna vad som är gemensamt med fåglar och fladdermöss och vad är skillnaden. Jag berättade också fakta om fladdermöss och visade bilder. Barnen fick läsa själva om fladdermöss i olika böcker och göra en tankekarta. Det var nytt för dem. Tidigare har de endast gjort sexfältare enligt boken Låt språket bära. Jag gick igenom modellskrivning av beskrivande texter. ( en smörblomma) också enligt boken Låt språket bära: genrepedagogil! De skrev väldigt bra faktatexter och gjorde en fladdermus i svart papper. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar