onsdag 1 maj 2013

Minecraft vs stenåldern!

Eftersom barnen (nästan alla) spelar Minecraft blev jag nyfiken på vad det var. De berättar gärna i matsalen om detta spel men jag har ändå inte fått något riktigt grepp om det var. I min nya aha upplevelse med The big 5 förmågorna samt utgå från barnens kunskaper, så fick barnen visa och berätta för mig vad Minecraft är. Som vanligt använde vi cleverboarden. Hur gjorde man förr? Vet inte hur jag skulle kunna klara mig utan den. Hade nog kommit på mig själv och sagt - vänta så kollar vi på internet.. nej just det vi har ju ingen tavla. Hoppas att det inte kommer att hända! Vi tittade på olika youtoube klipp (eftersom jag inte ville ladda ned spelet). Barnen berättade och var engagerade. Jag ställde frågorna, som var ärligt och nyfiket ställda. Det var verkligen de som var experterna. KUL! Jag insåg hur oerhört mycket de kan och vilka olika "nya" ord de använde. ("Nya" för mig i alla fall) Det var som om deras verklighet mötte skolans verklighet. Det vill jag göra mera! Rubriken på inlägget är Minecraft vs Stenåldern! Uppgiften de fick innan vi började samtala om Minecraft var att fundera på om det finns några likheter eller skillnader mellan Minecraft och stenåldern. När vi hade samtalat och jag blivit lite klokare så fick barnen skriva ned på post-it lappar, vilka likheter det fanns och vilka olikheter det fanns. Därefter använde vi ett VENN- diagram. Där ringarna möts är det likheterna och i de två yttre finns olikheterna - en för stenåldern och en för Minecraft. De var jätteduktiga eftersom vi inte använt ett sådant diagram tidigare. Övningen var bra för mig som lärare, eftersom jag fick ytterligare feedback på vilken förståelse de har om stenåldern. En pojke berättade att hans mamma skulle nog inte tro på honom när han sa vi pratat om Minecraft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar