måndag 25 januari 2016

Spaning efter ett språk... att utveckla.

Eftersom jag just nu arbetar som resurslärare så blir det inte alltför många egna "projekt". Men idag var jag vikarie med "fria händer"...

Jag lät år 2 att börja dagen med att träna förmågan kommunicera. Målet var att de skulle bli ännu säkrare på vad som bör finnas med i en "början"på en berättelse samt handling och avslutning. 

Jag modellerade genom att skriva upp på tavlan: Vem? Var, problem? Därefter handling och avslutning och problemet ska lösas. Hade jag kunnat arbeta med flera lektioner hade jag byggt vidare med modellen. 

Vi utgick från 6st bildtärningar som jag kastade och visade med dokumentkameran. Barnen arbetade två och två. En fick berätta början av berättelsen genom att välja tre tärningar
och nästa person fick resterande tre tärningar att få till ett slut. Barnen var bra på att samtala, kommunicera och försöka få med de olika begreppen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar