måndag 25 januari 2016

Positionssystemet - spel med tusental.

Dagen gick i tärningarnas tecken. 
Spel på matematiken är både språkutvecklande och träna på att använda matematiska begrepp. 

Målet med lektionen var: 
- förstå platsens värde. (Tusental, hundratal, tiotal, ental). 
- kunna utläsa talet högt. 
- förstå skillnader mellan olika tal. Jämföra med kompisens tal och förstå varför "mitt" tal är högre. 

Hur gjorde jag? 
Inledde lektionen med en genomgång och använde mig av dokumentkameran. Så användbar! 

Jag skrev ett tal på tavlan och frågade vad plastens värde var. T.e.x. 3245. 

Då fick jag reda på klassens förkunskaper och vilken nivå jag skulle lägga mig på. 

Jag visade entalsklossar under kameran och frågade hur många som behövdes för att det skulle bli ett tiotal. Fortsatte så till tusental. Jag visade den "stora" träklossen som tusental. Den tyckte barnen var kul. 

Jag utmanade genom att fråga hur många hundratal som saknades om vi endast hade 3 hundratal. Hur skulle vi kunna ta reda på det? Barnen fick en ledtråd av mig - tiokompisar... 

Därefter gick vi över till siffror och tal som jag la under dokumentkameran. Jag frågande barnen vad talet heter. För att utmana de elever som behöver gjorde jag tal såsom 3201 eller 2093. Klurigt att inte säga något tiotal eller hundratal och hur gör man då för att ta reda på det. 

Tillsist fick barnen spela med tusenspelet. Först med bestämda tärningar för plastens värde och sedan valfri för göra det största talet. Barnen skulle uttala talet  högt. 
Oj, vad mycket bra samtal det blev. Barnen verkade tycka det var roligt. Imorgon fortsätter vi med att utvärdera vad de lärde sig genom att göra ett häfte från skolplus. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar