tisdag 8 oktober 2013

Engelska undervisning! Hur gjorde jag?

I år har jag ingen engelska utan min kollega har engelska i min klass. Förra året däremot undervisade jag i engelska, i min dåvarande 3:a. Vi arbetade mycket med att lära sig fraser och glosor i olika teman på olika sätt. Glosor låter för mig som att sitta och "plugga" med sin engelska bok och sen ha 10 veckans engelska glosförhör. Men för en lärare som hade två fel på alla glosprov i hela högstadiet men ändå inte kunde prata engelska och göra sig förstådd, så har jag funderat mycket hur man kan lära sig engelska. Jag har försökt läsa vad forskningen säger och hur språkinläring går till! Och för mig fungerade det inte att lära sig glosor "utantill" utan mer i ett sammanhang. Förra året lärde jag barnen fraser: En "hälsningfras/fråga" och ett/flera svar. Vi övade fraserna genom talkör. Det innebär att jag sa frasen högt och eleverna i helklass härmade mig. Vi klappade också frasen tillsammans i helklass. Kravet var att alla måste säga frasen högt. Eftersom alla säger samtidigt så kunde man inte höra vad var och en sa. Jag, däremot såg om någon satt och drömde eller inte följde med i undervisningen. Jag gick också runt och lyssnade på var och en under talkörs övningen. Det blev en utvärdering av barnens kunskap. Vi gjorde detta ofta. Fraserna satte jag upp på väggen - mest för att komma ihåg vilka fraser vi lärt oss. Det var inte meningen att barnen skulle läsa frasen på väggen. Men för de barnen som behövde mycket hjälp att komma ihåg så var det till en hjälp. Annars säger en del av forskningen (enligt senaste Grundskoltidningen oktober 2013) att barnen måste få en känsla för språket först innan de möter engelska i skrift. Vi övade glosor genom teman; såsom kläder, frukter, mat, m.m. Barnen fick själva komma med egna förslag till vilka glosor som kunde passa till frasen vi lärt oss. Jag använde mig mycket av flaschcards. Det innebär i den digitala världen att vi lyssnade och sa efter på cleverboarden. (Förr i tiden hade man visat ett inplastat kort) Nu är motivationen helt klart högre när man kan både titta, lyssna och säga efter i talkör. Hemma kunde de lyssna och öva. Det finns väldigt många exempel på youtoube. I inläggen före detta har jag lagt in några exempel. Det finns också många bra appar som man kan lära sig engelska. Tyvärr har vi inga ipads än på skolan. Barnen dokumenterade glosorna och fraserna i en skrivbok. I skrivboken klistrade de in en pratbubbla med en flicka och pratbubbla och pojke. Det var alltid pojken som frågade och flickan som svarade. Glosorna skrev de in eller klistrade in i boken. Vi lyssnade också på ramsor och sånger samt bok och cd med tillhörande klassbok. Men flashcards var suveräna som avbrott i den ordinarie undervisningen. Det finns säkert helt klart andra sätt att undervisa t.ex. med docka som pratar engelska m. m. Eftersom jag inte har någon engelska nu så innebär inte det att jag låtit bli det alls. Jag skriver veckodagens namn på engelska bredvid dagens datum. Jag skrivet alltid dagens schema på cleverboarden. (mer flexibelt än kort!) Vi lyssnar på engelska ramsor och sånger som undervisningspaus. Jag börjar dagen med att fråga: What day is today?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar